Laatste dag Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Bjorn - WaarBenJij.nu Laatste dag Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Bjorn - WaarBenJij.nu

Laatste dag Ayutthaya

Door: Björn

Blijf op de hoogte en volg Bjorn

25 Juli 2013 | Thailand, Ayutthaya

Donderdag
We gaan deze dag gebruiken om Ayutthaya te verkennen. Op de map die we bij aankomst hebben gekregen en met wat hulp van internet maken we een selectie van 5 ruïnes/tempels die we willen gaan bekijken. We hebben de vorige dag 3 fietsen besproken voor 100Tb bij ons guesthouse dus die gaan we eerst ophalen. Helaas na wat paswerk voor Rinaldo en Sentina blijkt het dat de "grote" fietsen toch nog vééél te laag zijn. Op onze vraag of we ergens anders grotere fietsen kunnen huren wordt er gezegd: all the same. Ik kijk even naar de scooters die ze verhuren voor 350Tb voor een hele dag, maar sentina durft dit niet aan waarop we besluiten om voorlopig te voet de stad in te gaan. Omdat wij vrij centraal zitten met ons guesthouse valt het aanlopen van de verschillende ruïnes nog mee. Bij de meeste ruïnes wordt een toegang gereken van 50Tb. Het blijkt dat overal de kaartjes hetzelfde zijn, dus misschien, als je brutaal bent, je met hetzelfde kaartje wel overal binnen kan komen? Wij hebben dit overigens niet gedaan en hebben maar 2 x hoeven te betalen. Ook als je rondom loopt blijkt het dat er toegangen zijn waar je gratis naar binnen kan lopen omdat er dan hekken open staan. Denk wel dat dit meer voor de lokale bevolking is. Aan het einde van de dag en vele Km lopen hebben we voor het laatste stukje maar een tuk tuk genomen. Het blijkt dat men hier ook overal gewoon 50Tb vraagt waar je ook héén moet. Toch maar 40Tb afgesproken en 50Tb gegeven. Go wat zijn ze dan toch weer dankbaar! In het guesthouse hebben we ons gereed gemaakt om uit eten te gaan. We hadden al een restaurantje gezien en zijn hier naar terug gelopen en hebben daar onze maaltijd genuttigd. Sentina een fonduepan met garnalen en Rinaldo kip in een rode zoetzure saus en ik varken met groente met zwarte pepersaus. Nou dat werd weer een leuk tafereeltje. Zie Rinaldo daar zitten, krijgt zijn eten als laatst, zit daarvoor dus al een hele tijd te mopperen en als zijn gerecht dan komt blijkt het groente (bloemkool, sperziebonen, kleine maiskolfjes, wortelen en hele trossen met zwampaddestoeltjes)  te zijn met 5 stukjes kip!!! Okee, nu gaat hij verhaal halen. Rinaldo pakt zijn schaaltje en de menukaart en loopt neer de bediende toe en krijgt daar te horen dat het toch het juiste gerecht is alleen zat de ananas er niet op. Tja als wij de foto bekijken blijken wij alleen maar veel kip te zien liggen in een rode saus met ananas en ik denk stukjes paprika. Tja het lijkt hier wel Hongarije, je bestelt een bananecoupe en je krijgt een perzikkoupe want de bananen zijn op! Nou hij durft het dan toch nog aan om een ander gerecht te bestellen, en dit gerecht voldoet gelukkig wel aan zijn verwachtingen. Als we onze "buikjes" vol hebben gegeten lopen we terug om op de nachtmarkt crépes te gaan eten als dessert. Sentina blijft bij het guesthouse, want daar liepen we toch langs. Als we bij het tentje van de crépes aankomen en het luifeltje optillen moet het vrouwtje lachen en vragen of we één crépes willen waarop wij zeggen, néé drie graag. We zijn daarna teruggelopen naar het guesthouse en hebben verder wat gerelaxed en zijn alvast de rugzakken gaan pakken voor de volgende ochtend want dan gaan we richting Chiang Mai.