Op weg naar Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Bjorn - WaarBenJij.nu Op weg naar Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Bjorn - WaarBenJij.nu

Op weg naar Ayutthaya

Door: Björn

Blijf op de hoogte en volg Bjorn

24 Juli 2013 | Thailand, Ayutthaya

Woensdagochtend, we zijn al vroeg wakker en gaan alvast pakken en checken uit. Op naar de hoofdstraat en we hebben zowaar meteen een taxi die gewoon zijn meter aanzet. Op naar Hua Lamphong trainstation. Hier kopen we 3 kaartjes naar Ayutthaya voor 20Tb per stuk. Wel 3de klasse maar hier werd ook niet verder naar gevraagd. Ook meteen maar ons ontbijt gekocht voor de 1,5 uur durende rit. Tenminste als we geen vertraging hebben. We zouden namelijk om 10.05 vertrekken maar dat werd al 10.25 dus.... Blijkt het dat er ook nog een 2de klas is. Och van de week hebben we 5 uur in de 3de klasse gezeten dus dit moet een makkie zijn ;-) lekker rustig in de trein dus alle ruimte om goede zitplaatsen in te nemen.

De reis verloopt relaxed en tegen 12.00 arriveren we op het station in Ayutthaya. Het enige dat ik was vergeten was een timetable mee te nemen. We hadden dan mee kunnen kijken waar we stopten met de trein en hoe lang het nog was om in Ayutthaya te komen. Gelukkig begreep de conducteur ons dus we stapten dan ook op Ayutthaya uit. Hier maar even een timetable gehaald en we besloten om ook maar meteen de trein te boeken voor a.s. vrijdag om naar Chang Mai te gaan. We gaan deze rit overdag doen. Dit kon blijkbaar ook niet anders hoorden we van een stel met 5 kids, die wij ook al in Bangkok hadden ontmoet, en die we hier op de markt 's avonds tegenkwamen. Kosten waren een goede 1800Tb voor 3 personen. We hopen maar dat we die 12 uur vol kunnen brengen!

Wij lopen het boekingskantoortje van het treinstation uit en wijzen een paar tuk tuk chauffeurs van de hand. Buiten worden we weer aangesproken door tuk tuk chauffeurs en ze smile als wij zeggen een taxi te willen nemen. Het blijkt dat die hier dus bijna niet rijden. Voor dat kleine stukje rekenen ze dus gewoon 60Tb! Een stukje van nog geen 10 minuten merken we dus als we voor ons guesthouse staan! Volgens mij hebben ze hier ook allemaal prijsafspraken want verder zijn deze tuk tuk rijders ook gidsen en vragen dan 200Tb per uur! Daar hoeven ze dan ook nog niet eens veel voor te rijden want het meeste blijkt in de omgeving te liggen. Deze chauffeur wil dan ook nog eens heel graag onze gids zijn en ik krijg zijn telefoonnr. Ik moet hem daarna dan ook nog even terug bellen, dus op deze manier heeft hij dan ook weer mijn telefoonnr. Geen probleem want die is ook zo uit gezet. We maken hem dan ook duidelijk dat wij vandaag zowiezo geen gebruik van zijn diensten zullen maken, en als dat morgen wel het geval zou zijn dan laten we zijn telefoon een keer over gaan en dan zou hij binnen 5 minuten hier staan.

We lopen de binnenplaats op en mogen onze rugzakken voorlopig achterlaten in een afgesloten ruimte, want we kunnen pas om 14.00 inchecken. We hebben dus nog een goede 1,5 uur om de tijd te doden. We krijgen een kaartje met uitleg wat er in de omgeving te doen is. Het meeste blijkt aan te lopen te zijn, maar we kunnen ook een fiets huren. 50Tb voor een halve dag en 100Tb voor een hele dag. Dit laten we nog even bezinken.
We gaan in ieder geval even rondlopen om de omgeving een beetje te verkennen. Het kaartje wijst zich vanzelf en nadat we een blok hebben gelopen kunnen we inchecken om hierna een douche te nemen en wat te relaxen.
We rekenen meteen de 1700Tb af die deze 3 persoonskamer kost voor 2 nachten. €41,50 voor 2 nachten ligt een stukje goedkoper dan was beraamd. Ik had namelijk een beraming gemaakt van €10 pp p/n. Tegen de avond gaan we weer op pad, want er moet ook nog worden gegeten. Het blijkt dat er een stuk verderop een nachtmarkt is waar je kan gaan eten dus wij erop uit. Idd komen wij de markt op waar men al druk in de weer is om kraampjes op te zetten en eten te bereiden. Wij lopen langs al dat lekkers en besluiten om eerst Sushi te gaan eten. 11 stuks voor 50Tb dat is €1,25! We krijgen dan ook ieder een bak waar we onze eigen keuze in kunnen doen die wij daarna op een stoeprandje dan ook heerlijk veroberen. Dit smaakte eigenlijk naar meer maar we besluiten toch eerst maar verder te lopen. We zien een kraampje met o.a. Buideltassen en voor 230Tb neem ik er één mee. Ook ziet Sentina een leuke rode portemonee die voor 190Tb mee mag! Onderweg kwamen we nog meer heerlijke dingen tegen. We eten worstjes met een soort opengewerkte pannekoekjes eromheen, vers fruit waaronder 3 soorten meloen, ananas en dragonfruit. We eten bij een kraampje nog saté en Sentina neemt een gevuld ei met zeevruchten. Op de terugweg nemen we wederom nog 11 Sushi mee en hiertegenover hadden we een kraampje gezien met een soort crépes. Sentina wil die wel proberen dus wordt er 1 met banaan, nootjes en yelly's bereid. O jee, wat was dat lekker dus dat vrouwtje kon er nog even 2 voor ons maken, en dat voor een luttele 25Tb per stuk. Hierna lopen we dan maar terug naar ons guesthouse om daar de avond met zijn drieën door te brengen.