Treinreis van Ayutthaya naar Chiang Mai - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Bjorn - WaarBenJij.nu Treinreis van Ayutthaya naar Chiang Mai - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Bjorn - WaarBenJij.nu

Treinreis van Ayutthaya naar Chiang Mai

Door: Björn

Blijf op de hoogte en volg Bjorn

26 Juli 2013 | Thailand, Ayutthaya

Vrijdag.
Wakker geworden en we hadden nog alle tijd. Nadat we gepakt en uitgechecked hadden zijn we naar het station gelopen! De afstand valt reuze mee, maar ja dat wisten we in het begin nog niet. Eigenlijk is het de straat uitlopen, op het einde een stukje naar links en dan krijg je aan de rechterkant de ingang voor de "ferry" dit bootje brengt ons voor 4Tb naar de andere kant en deze overtocht duurde ongeveer 30 seconden. Dan ligt na 100 meter het station recht voor ons. Tja als we dit dus van te voren hadden geweten..... In dit straatje kan je dus ook fietsen voor een hele dag huren voor 50Tb en een scooter voor 200Tb. Wel een heel verschil met ons guesthouse, maar ja dat moet je dan toevallig ook maar ergens hebben gelezen. We zetelen ons buiten op het station op een bankje want we hebben nog bijna een uur te gaan voordat de trein om 9.45 zou vertrekken. Helaas wordt het steeds later, maar om 10.15 staat hij er dan toch. Oké een half uur vertraging vanaf Bangkok, dat moet te doen zijn. Omdat wij de 2de klasse hadden geboekt hadden wij ook vaste stoelen en inderdaad deze waren nog vrij. Voor onze bagage was wat minder plaats, maar met wat schuiven konden we in ieder geval wel onze rugzakken van boven kwijt. Wij waren klaar voor de 11 uur durende tocht. Nadat de trein was vertrokken kregen we wat te drinken aangeboden en op de rest van de reis kwamen ze enkele keren langs. Ook werd er een warme maaltijd geserveerd, dat hadden wij niet verwacht. Na een uurtje of zes bleek het dat we in totaal al 1uur vertragen hadden opgelopen. Geen probleem totdat een tijd hierna de trein stapvoets ging rijden en op den duur zelfs tot stilstand kwam. De machinist probeerde enkele malen om verder te gaan maar de vonken vlogen vanonder de wagons. Waarschijnlijk een probleempje met de remmen? Op den duur ging de trein zelfs enkele kilometers terug en kwam er een loc met brandstof naast ons staan. Moest er nu al bijgetankt worden? Na verloop van tijd gingen we dan toch weer verder, maar dat bleek weer niet van lange duur. Een tijd hierna stond de trein wederom stil omdat er nog eens 2 treinen langs moesten en omdat het maar een enkel spoor is kan dit maar op bepaalde stukken. Puntje bij paaltje werd de tijd wel behoorlijk krap. We hadden al bijna 3 uur vertraging opgelopen en Sentina ging zich steeds meer zorgen maken. We konden inchecken tot 00.00 maar dat zou wel héél erg krap worden. Om 23.40 rollen we het perron op. Iedereen maakt voort want we hebben allemaal transport nodig. Nu stonden er buiten het station de grotere broertjes van de tuk tuk. Hier konden ongeveer 10 personen in. We werden meteen aangesproken, maar het blijkt dat de chauffeurs wisten dat we haast hadden en de prijzen waren dan ook belachelijk hoog. Behoorlijk wat mensen klaagden dat het maffiapraktijken waren en dat was het natuurlijk ook. Bij ons vroegen ze in eerste instantie dan ook 300Tb. Na wat zoeken hadden we dan een chauffeur die ons voor 200Tb weg bracht. Nog wel behoorlijk veel maar er zaten al 2 andere stelletjes in en één daarvan moest 200Tb pp betalen en die zaten echt niet zo ver van ons vandaan. Om 00.01 werden we bij ons guesthouse afgezet. Gelukkig op tijd want er was nog iemand aanwezig. Blijkt achteraf dat die persoon er gewoon een hele nacht zit, maar ja dat wisten wij dan ook weer niet. We gaan onze kamer binnen en ploffen meteen op ons bed, de rest komt wel als we 's morgens weer wakker worden.