08-05-2011 memorial en fort. - Reisverslag uit Vlissingen, Nederland van Bjorn - WaarBenJij.nu 08-05-2011 memorial en fort. - Reisverslag uit Vlissingen, Nederland van Bjorn - WaarBenJij.nu

08-05-2011 memorial en fort.

Door: bobogo

Blijf op de hoogte en volg Bjorn

15 Mei 2011 | Nederland, Vlissingen

08-0-2011
‘s Ochtens na het ontbijt zijn we rond 9.30 weggegaan naar het memorial. Het is een prachtig wit marmeren gebouw waar de as en de botten van de Maharaja liggen. Aan de buitenste rand staan de gedenktempels van de Koninklijke familie die nog steeds in gebruik zijn. Na de crematie blijkt het dat de as en de botten naar de Ghanes gebracht te worden om uitgestrooid te worden. Om naar de gedenkplaats van de Maharaja te gaan moet je je schoenen uit doen voordat je de trappen op loopt.

Hierna zijn we doorgegaan naar het Mehrangarh fort wat op dezelfde weg ligt. Vanuit ons Resort kijk je op tegen de heuvel waarachter het fort ligt. Onze gids regelde de kaartjes voor ons en leidde ons daarna via de lift langs alle atributen die in het museum van het fort lagen. Onze gids had een vlotte babbel, sprak zeer goed Hinglisch (Hindisch-Engels) en met hier en daar een grap wist hij heel veel over alles te vertellen. Hilarisch is dan om te zien dat er soms mensen zijn die met de koptelefoon de toer doen erbij komen staan om te horen wat de gids te vertellen heeft Vanaf het fort is inderdaad te zien waarom Jodhpur de blauwe stad wordt genoemd. Er zit ook nog een verschil in de lichte en donkerblauwe kleur en dat is dat de donkerblauwe kleur een hogere kaste is. Hierna zijn we nog naar de KlokTower gegaan wat een kleine copie is van de Big Ben. Kosten die de bouwer gemaakt had om deze toren te bouwen waren 10.000 roepia voor de fundering, 10.000 roepia voor het gebouw en 10.000 roepia voor de copywright. Natuurlijk kwamen we weer bij een textielfabriek aan waar we weer uitgebreid uitleg kregen over kleden. We gaven aan dat we hiervoor geen interesse meer hadden omdat we al een overtrek hadden gekocht. Dit was tevens de fabriek waar ook Richard Geer en Sting en andere beroemdheden hun aankopen hadden gedaan. Hierna kwam hij toch nog even met wat sjahws. Deze waren gemaakt van de Pastouch. Dit komt volgens de man van de sik van de Yak die hoog in de bergen ligt. Hij had hier ook een boekwerk van met foto’s, krantenknipsels en stukjes uit verschillende bladen. Sentina wilde ook nog wat Indiase curry’s hebben dus daar wist onze gids natuurlijk ook nog wel een adresje voor! Hierna terug naar het Resort en hier aangekomen werden we door de suppoost die in trandtionele kleding iedere keer de deur voor ons open deed meegenomen naar het verblijf van de Maharaja. Hier mochten we een stukje bezichtigen en kijken wat de Maharaja’s vroeger wel niet allemaal hadden geschoten. Ook mochten we even bij de oldtimers kijken waar Sentina zelfs even voor een shot in één van de auto’s mocht gaan zitten. Al deze auto’s behoren toe aan de Maharaja. Daarna hebben we verder van de dag lekker gerelaxed bij het zwembad. ’s Avonds gegeten bij The Rock. Hier kom je als je het Resort uit loopt en naar rechts gaat. Je komt dan in een stukje met winkeltjes en hiertussen zit een poort die je naar de tuin leidt waar het restaurant is gevestigd. Het ziet er gezellig uit en de prijzen zijn hetzelfde als in het Resort, iets boven het gemiddelde dus. Sentina hed overdag in het winkeltje van het Resort enkele sieraden gezien dus op de terugweg hier even langs gegaan om even te kijken. Sentina had een halsketting gezien die ze wel heel mooi vond dus ik zou de volgende dag even terug komen om een bod te doen. Hierna was het weer bedtijd voor ons. De warmte vreedt blijkbaar wel aan je want normaal liggen we nooit zo vroeg op bed!

We hebben een prachtige kamer en ook het bed was goed (tenminste voor Sentina de éérste nacht wel) maar we hadden toch een 4 persoonskamer gereserveerd? Alles even nagekeken bij RCI en ja daar stond toch duidelijk een 4 persoons kamer met privacy voor 4, oftwel een kamer met 2 slaapkamers! We zijn toen verhaal gaan halen maar de manager vertelde ons dat ze helemaal geen 4-persoonskamers hebben en de suite die erop staat hebben ze ook niet. Nu begreep ik ook waarom we 2 reserveringsbewijzen had gekregen. Als we met zijn 4-en waren gekomen hadden we gewoon 2 aparte kamers. Het Ajit Bhawan resort is dus geen gewoon hotel met kamers maar het is een gebouw waar aan de ene kant de Maharaja nog steeds een stuk heeft waar hij verblijft en de andere kant is de receptie met o.a. een buitenzwembad, bar, restaurant, gym en een winkel. De kamers liggen verspreidt in de achtertuin en zijn een soort appartementen met hierin een slaap/woongedeelte en een badkamer.